Doki przeładunkowe – ważne wyposażenie Twojej hali

Doki przeładunkowe

Doki przeładunkowe są bardzo istotnym elementem wyposażenia frontów przeładunkowych. W dużej mierze ułatwiają one wykonywanie wielu procesów i sprawiają, że czas przeładunku jest znacząco skrócony. Czym dokładnie jest dok przeładunkowy i dlaczego ma on tak duże znaczenie jeśli chodzi o optymalną budowę hali?

Dok przeładunkowy – definicja

Dok przeładunkowy jest to pełne stanowisko służące do przeładunku, załadunku lub wyładunku towarów, umożliwiające stosunkowo szybkie i niewymagające dużego zaangażowania obsłużenie podstawionego pojazdu. W skład doku wchodzi specjalna rampa przeładunkowa, fartuch uszczelniający (lub inaczej śluza uszczelniająca) i bramy przemysłowej. Dodatkowo, w jego skład mogą wchodzić tzw. elementy nieobowiązkowe, takie jak sygnalizacja świetlna, naprowadzacze kół, odbojniki czy kliny zabezpieczające.

Budowa hali wiąże się między innymi z tworzeniem odpowiedniej infrastruktury wokół niej – i elementem, który z pewnością będzie niezwykle przydatny w codziennym jej funkcjonowaniu, są właśnie doki przeładunkowe. Dzięki nim nie ma znaczenia rozmiar pojazdu, pracownicy (jak również sam towar) są mniej narażeni na niekorzystne oddziaływanie warunków atmosferycznych, a dodatkowo – proces przeładunku przebiega znacznie sprawniej.

Jak działają poszczególne elementy rampy?

Pierwszym z wyżej wskazanych elementów całego doku przeładunkowego jest rampa. Zasada jej działania jest bardzo prosta: ma ona za zadanie skutecznie oraz bezpiecznie połączyć podłogę hali z powierzchnią samochodu dostawczego. Dzięki niej dochodzi do wyrównania ich poziomów i transport przebiega szybciej, a także dużo bezpieczniej dla towarów.

Kolejnym elementem jest tzw. śluza (fartuch) uszczelniająca. Jest ona zbudowana tak, by jak najlepiej obejmować powierzchnię pojazdu dostawczego i tym samym nie dopuszczać do kontaktu załadunku (oraz pracowników) z czynnikami zewnętrznymi. To ochrona przed wiatrem, opadami atmosferycznymi, silnym wiatrem czy palącym słońcem, która ma znaczenie zarówno z punktu widzenia komfortu pracowników, jak również bezpieczeństwa samego załadunku oraz wymogów sanitarnych. Bez niej – towary byłyby narażone na niekorzystne warunki, które mogłyby doprowadzić do trwałego pogorszenia ich właściwości fizycznych.

Ostatnim podstawowym elementem doku przeładunkowego jest brama przemysłowa. Znajduje ona zastosowanie wtedy, kiedy nie ma miejsca przeładunek towarów – wówczas miejsce samochodu dostawczego zajmuje właśnie brama. Zapewnia ona bezpieczeństwo – zarówno przed kradzieżami, jak i warunkami atmosferycznymi panującymi na zewnątrz.

Elementy dodatkowe doku przeładunkowego mają za zadanie głównie poprawić komfort oraz bezpieczeństwo całej konstrukcji. Przykładowo światła mają za zadanie pokazać, że rampa jest w tym momencie dostępna lub nie. Inne elementy, takie jak naprowadzacze kół, wpływają na poprawę bezpieczeństwa stanowiska przeładunkowego.

Dlaczego warto zdecydować się na stworzenie doków przeładunkowych?

Doki przeładunkowe, ich rozmieszenie oraz rozmiary należy zaplanować już na etapie budowy hali. Dlatego też warto dobrze przemyśleć tę kwestię – by nie zrezygnować z ich stworzenia pochopnie. Wśród największych zalet, jakie niesie za sobą montaż doków, wskazać można:

Jak widać, powyższe zalety sprawiają, że budowa doku przeładunkowego powinna być wzięta pod uwagę w wielu przedsiębiorstwach.

Gdzie sprawdzą się tego typu konstrukcje?

Doki do przeładunku towarów znajdą szerokie zastosowanie w wielu branżach przemysłu. Wśród nich można wskazać rozmaite zakłady produkcyjne, w których konieczne jest zabezpieczenie towarów przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych. Jednocześnie – na tego typu konstrukcjach skorzysta również firma budowlana, której produkty są zazwyczaj dość ciężkie i trudne w transporcie. Brak konieczności ich ręcznego przenoszenia na duże odległości znacząco skraca czas pracy.

Każde przedsiębiorstwo, które skorzysta na wyżej wskazanych zaletach doków przeładunkowych powinno ująć je w swoich planach budowy hali.